Tillgängligt förvärv Syncentrum i Svenljunga

Syncentrum i Svenljunga etablerades i september 1983. I 35 år har vi servat Svenljunga och närliggande kommuners invånare med glasögon och kontaktlinser. Vi är stolta över vårt företag och att kunderna är nöjda med våra produkter och tjänster. På en mindre ort är det viktigt att ta hand om det kundunderlag man har och vi upplever att våra kunder är trogna, ibland upp till 4 generationer.

Som alla andra verksamheter så har vi också konkurrenter/kolleger, främst är det lågprisbutiker i Borås (4 mil) och Ullared (6 mil) som kan attrahera de personer som enbart ser till prislappen och inte till kvalitet och service.

Vi ser oss själva som en traditionell optikerbutik, med fokus på bra kvalitet och hög servicegrad. På en mindre ort måste man kunna presentera ett brett sortiment, från budget till lyx.

Vi är glada över att våra kunder lyssnar på oss när vi berättar om skillnaden mellan olika produkter och ofta väljer hög kvalitet på bågar och glas.

Vi är också stolta över vår kontaktlinsverksamhet. En stor del av våra linskunder hanterar vi genom ett system kallat LinsBoxen (340 st.). Det innebär att kunderna får linser hem i brevlådan varje månad. Detta gör att vi har linskunder t.ex. i Umeå och London. De kommer hem någon gång om året och gör då en linskontroll och sedan fortsätter leveranserna i ett år. De som har linser utanför LinsBoxens sortiment eller inte tycker om autogiro, köper sina linser över disk. I den ekonomiska redovisningen syns inte omsättningen i LinsBoxen utan endast förmedlings och synundersöknings arvode. Detta gör att omsättningen skulle varit ca.300 kkr. högre om linserna sålts i butiken. Förtjänsten genom LinsBoxen blir hög eftersom kunderna blir lojala t.o.m. efter flytt från orten och att man byter linser oftare än genomsnittet.

2015 beslutade vi att minska ner på våra arbetstider, det har under åren varit många långa dagar. Vi stängde måndagar och gav oss själva på det sättet en längre sammanhängande ledighet varje helg. Den omsättningsminskning som vi räknade med att få p.g.a beslutet, vändes istället till en omsättningsökning på 5%. Att butiken är öppen fyra dagar i veckan istället för fem kan naturligtvis vara positivt för en ny ägare som kanske inte bor på orten.

Yvonne Larsson som är anställd i butiken sedan 29 år, är butikens ansikte utåt. Hon planerar och sköter alla inköp på mässor, säljer i butiken, beställer alla varor, skickar och betalar fakturor samt sköter delar av bokföringen.

Syncentrum har alltid varit ett lönsamt företag och fortsätter att så vara. Vid två tillfällen under åren har bolaget fått nytt org.nr. genom inkråmsaffär. För besök och detaljerad information om företagets ekonomi kontakta oss för ett personligt möte.

Kontakt: Leg. optiker Lennart Löfqvist , 0707-968040, lennart@syncentrum.se
Syncentrum i Svenljunga AB Torget
Box 153
512 24
Svenljunga
0325-611060