För mycket skärmtid – så påverkar det dig och dina barn

Vi tillbringar mer tid än någonsin med våra mobiltelefoner och datorer. Men hur mycket skärmtid är egentligen för mycket? Och vad kan det ha för konsekvenser på våra – och våra barns – ögon?

På jobbet sitter vi och knappar på våra datorer, i kollektivtrafiken passar vi på att scrolla genom sociala medier och när vi ska sova väljer vi ofta att varva ned i skenet av en skärm.

Tydliga tecken på digital ögontrötthet

Idag har barn, i alla åldrar, en självklar närvaro på internet. Spel, sociala medier och gemenskap med vännerna tävlar om uppmärksamheten. Det här resulterar självklart i att skärmtiden tar stor plats i barnens liv. De nya vanorna kan ha konsekvenser för ögonen – speciellt hos de yngre.

– Digital ögontrötthet är obehaget vi kan få i ögonen, när vi suttit mer än två timmar framför en digital enhet. Ofta blir ögonen trötta, röda och torra men man kan också uppleva en övergripande känsla av trötthet, säger Lovisa Fagerlund, legitimerad optiker och Professional Service Manager för CooperVision Sverige, och fortsätter:

– Barn lär sig ett beteende, de inser inte problematiken med skärmtid som vuxna ofta gör. Dessutom utvecklas barnens ögon fortfarande.

Det händer när blinkfrekvensen går ner

Att vi koncentrerar oss på nära håll under en längre tid resulterar självklart i att våra ögon blir torra och irriterade. Det som händer är faktiskt att vår blinkfrekvens går ner.

– Tittar man på de rekommendationer som finns enligt en amerikansk riktlinje, då ska man begränsa barnens skärmtid som inte har med skolarbete att göra. Det här handlar om max två timmar om dagen, barn under två år rekommenderas att inte hålla på med digitala enheter alls, säger Lovisa.

Det är även viktigt att tänka på vilken tid på dygnet vi sitter framför datorn eller mobilen. Det blå skenet från skärmarna kan nämligen rubba vår sömn.

– Man kan få en störning i dygnsrytmen som påverkas av det blå ljuset, vilket gör att vi sover sämre. Här kan du välja att ha en skärm som ändrar ljus på kvällen alternativt låta bli den digitala enheten när du ska gå och lägga dig.

”Besvären går att göra något åt”

Det absolut första man kan göra är alltså att begränsa barnens skärmtid. Det finns även en optisk lösning som är optimerad för just skärmtid.

– Det finns glasögon och linser som avlastar när vi sitter framför de digitala enheterna. Många tror att det då enbart handlar om terminalglasögon, men det finns andra varianter som man kan använda innan man har fått större besvär, säger Lovisa och fortsätter:

– Många är inte ens medvetna om problemet. Men studier visar att en hel del upplever att ögonen är trötta, röda och irriterade efter en längre stund framför skärmen. Gå till en optiker för regelbundna undersökningar, det gäller att ha koll på sin ögonhälsa. De här besvären går nämligen att göra något åt.

När gjorde du en synundersökning senast? Boka tid hos en optiker på KlarSynt.